Natuur en geest in de geneeskunde - pagina 8
Wanneer ik in dit plechtig uur uw aandacht bij dat thema ga bepalen om een enkel facet ervan te belichten, dan geschiedt dit in de overtuiging, dat het de verhouding van natuur en geest is, die in elk van haar onderscheiden perioden - ook in de huidige - zowel het uiterlijk aanzicht als de innerl ...
Natuur en geest in de geneeskunde - pagina 10
Het was eeuwen later, dat Hippocrates de grondslag voor de medische wetenschap legde, toen hij de ziekten niet meer als rechtstreekse uiting van een bovennatuurlijke wereld van goden en geesten zag, doch principieel als een natuurgebeuren. Dat geldt voor hem voor de gehele linie, zelfs voor de aa ...
Natuur en geest in de geneeskunde - pagina 11
Ondanks de bekende passage in de Charmides van Plato over de geneesheren, die het lichaam toch niet behandelen zonder de zieU, zo treedt de onderscheiding tussen psyche en soma in het Corpus Hippocraticum nergens op de voorgrond; van een scheiding is geen sprake, éér van een natuurlijke eenheid^, ...
Natuur en geest in de geneeskunde - pagina 19
de lijder en de dokter, leiden oog en oor af van de klacht en de nood van de zieke. Beide z'n - Grieks begrepen - natuur en zijn geest wijken terug. De overwaardering van de technische mogelijkheden leidt spoedig tot een gering- en onderschatting van de geneeskracht der natuur, met tal van schade ...
Natuur en geest in de geneeskunde - pagina 29
reaktie van de alleen natuurwetenschappelijk geschoolde artsen moest zijn, zoals Bodamer het uitdrukte: 'Vom Sinn der Krankheit zu reden, scheint widersinnig'i. Toch heeft de prominente representant van de officiële geneeskunde niet geaarzeld in deze rede, die uiteraard zeer de aandacht getrokken ...
Natuur en geest in de geneeskunde - pagina 31
Ze blaast haar partij, maar klinkt die in het grote orkest der moderne geneeskunde ook hoorbaar dóórindezaalderpractijk?Of is ze meer een liefhebberij van slechts enkele wijsgerig of religieus aangelegde figuren? Heeft een anthropologische benadering niet haar gevaren waarvoor de patiënt wellicht ...
Natuur en geest in de geneeskunde - pagina 16
academische loopbaan de eer van de arts zou zoeken in het dienen der natuur, treedt hij in 1703, twee jaar na zijn eerste optreden op als een overtuigd verdediger van de mechanistische beschouwing van het gezonde en zieke lichaam. In zijn theoretisch denken is de eclectische geleerde er zijn leve ...
Natuur en geest in de geneeskunde - pagina 32
probleem schuilt, waarvoor de lijder bewust of onbewust een oplossing zoekt - het is ook waar, dat het in het algemeen niet tot de onmiddellijke taak van de medicus als zodanig behoort de patiënt te helpen zijn lijden te aanvaarden en te pogen de zin ervan voor hem te ontsluiten. Men zou zelfs ku ...
Natuur en geest in de geneeskunde - pagina 28
lijke gesteldheid en was de zondaar primair een zieke mens. Voor de oude Assyriër was de zieke mens, primair, een zondaar geweest. Maar als Jezus in zijn antwoord op de vraag, wie er gezondigd heeft, de blindgeborene zelf of zijn ouders^, de kwestie van de oorzaak ontwijkt, doch heenwij st naar d ...
Natuur en geest in de geneeskunde - pagina 15
lijke en oppervlakkige teleologie, die latere geslachten dikwijls - en terecht - wrevelig heeft gestemd en afkerig maakte van iedere finale, teleologische verklaring. Vergetend, dat de ontdekking van de bloedsomloop - de grondslag van de moderne physiologic - tenslotte het verrassend gevolg was v ...